Transportsektoren

Elektrifisering i transportsektoren bidrar til å kutte CO2-utslipp. Klimapolitikken og klimamålene innebærer derfor at transportsektoren blir tettere integrert med kraftsystemet.

Transportsektoren står for rundt 1/3 av norske klimagassutslipp. For å nå klimamålene i 2030 må transportsektoren redusere sine utslipp betydelig. Det betyr at transportsektoren står ovenfor store endringer de neste tiårene.

Nye løsninger må tilpasses ulike transporttyper

Utslippskutt i transportsektoren krever mer fornybart drivstoff og utbygging av ny infrastruktur for lading og fylling, tilpasset behovene i de ulike transporttypene. Elektrifisering er et viktig tiltak for en bærekraftig omlegging av transportsektoren, men hydrogen og ulike former for biodrivstoff og e-fuel vil også spille viktige roller.

Utslippskutt gjennom bedre optimalisering

Digitalisering, automatisering og ny teknologi kan gi mer optimalisert transport og bedre utnyttelse av både kjøretøy og infrastruktur. Slike endringer kommer ikke av seg selv, men forutsetter endringer i rammebetingelser og hos aktørene i hele verdikjeden.

Omstillingen knytter transport- og energisektoren tettere sammen

Grenseflaten mellom transport- og energisektoren er relativt ny. Det betyr at transportnæringen har økt behov for kunnskap om energisektoren og rammebetingelsene for energibruk. Energibehovet i transportsektoren er stort, og omleggingen vil ha betydelig påvirkning på kraftsystemet. Kraftprodusenter og nettselskap må øke sin forståelse av transportsektorens behov for å bidra til omleggingen.

Vi kombinerer kunnskap om energisystemet med kunnskap om utviklingen på transportområdet. Vi bidrar til utvikling av politikk, rammevilkår og offentlige innkjøp på transportområdet, særlig knyttet til avkarbonisering.

Kontaktpersoner