This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Utgangspunktet for organisasjonsutviklingsprosjekter er gjerne et ønske om å redusere kostnader eller øke effektiviteten. Behov for organisasjonsutvikling kan også komme av et ønske om å bygge en felles kultur og tydeliggjøring av roller og ansvar. THEMA har lang erfaring med organisasjonsutvikling for aktører i energisektoren.
Vi bistår kunder med strategiimplementering, virksomhetsstyring og prosessforbedring
Våre prosjekter er ofte for aktører innen kraftnett, vannkraft og fjernvarme. Vår rolle i prosjektene innebærer gjerne å tilrettelegge for implementering av det strategiske målbildet og tilhørende handlingsplaner. Vi bistår med å forberede, lede, og oppsummere arbeidsmøter med kunden. Vår bransjeinnsikt og fagkompetanse innen organisasjonsutvikling og operasjonelle problemstillinger gjør oss til en relevant og utfordrende sparringspartner i gjennomføringen av endringsprosjekter.
Typiske leveranser er prosesskartlegging, og fasilitering av endringsprosesser – for eksempel omorganisering, kulturendring og gevinstrealisering fra digitalisering eller fusjoner.
Vi gjennomfører også årlige benchmark-analyser der vi sammenligner organisasjonsstrukturer, driftsmodeller, arbeidsprosesser, bemanning og ressursbruk på tvers av selskaper som driver med vannkraft og nettvirksomhet.
Våre metoder er gjennomprøvde, og vi har lang bransjeerfaring
Teamet vårt har en sterk kombinasjon av kompetanse fra energisektoren og rådgivningserfaring. Våre tjenester er forankret i gjennomprøvde metoder, men tilpasses den enkelte kundens behov. Vi tilbyr skreddersydde verktøy basert på beste praksis innen nettvirksomhet, kraftproduksjon, fjernvarme med mer.
Vi legger vekt på å ha et nært samarbeid med våre kunder for å opprettholde en grundig forståelse av deres unike utgangspunkt, kontekst og løpende behov gjennom hele prosessen. Ved å være i kontinuerlig dialog sikrer vi at leveransene er i tråd med kundens utvikling og endringer.
Eksempel på kundelevaranser
Ny organisering og driftsmodell for vannkraft
En stor vannkraftprodusent ønsket en ny driftsmodell for å utvikle en smartere og mer effektiv måte å jobbe på. Prosjektet etablerte et forslag til ny driftsmodell for vannkraft. Dette inkluderte:
- Arbeidsprosesser for kraftproduksjon
- Organisering med roller og ansvar, bemanning og grensesnitt, inkludert behov for bemanning på ulike stasjoner
- Krav til IKT-systemer og -verktøy, inkludert systemeierskap, krav til datakvalitet og rutiner for etterlevelse
- Styringsmodell for vannkraft, inkludert mål, KPIer og ansvar for rapportering
Driftsmodellen ble utviklet basert på en gjennomgang av dagens praksis hos kunden, samt god bransjepraksis. Arbeidet involverte besøk på alle kundens lokasjoner og dybdeintervjuer med ledergruppen, stasjonsledere og vedlikeholdsledere.
I tillegg deltok kunden i vår organisatoriske benchmarking, hvor de kunne sammenligne sin egen bemanning, ressursbruk og arbeidspraksis med andre vannkraftselskaper.
Ny felles arbeidsprosess og driftsmodell for kraftnettselskap
To nettselskap med ulik kultur og organisering skulle integreres. Prosjektet lagde felles arbeidsprosesser som følger beste praksis innen nettvirksomhet. Prosjektet var organisert i et team med ressurser fra selskapet og konsulenter fra THEMA.
Vi sørget for bred involvering av organisasjonene gjennom at ressurspersoner tett på de enkelte kjerneprosessene ga innspill til arbeidet underveis i prosessen. Vi gjennomførte tre til fem arbeidsmøter per kjerneprosess der vi blant annet kartla:
- Hvilke delprosesser og delaktiviteter har vi?
- Hva mottar du, og hva leverer du fra deg til neste delaktivitet?
- Hvem er involvert, og på hvilken måte?
- Hva er de viktigste forbedringsområdene?
- Hva har vi av verktøy og styrende dokumenter?
- Hvilke grensesnitt er det til andre prosesser?
Gjennom bred involvering, samarbeid og dialog bidro prosjektet til å bygge felles kultur.