Dette nettstedet bruker infokapsler slik at vi kan gi deg den best mulige brukeropplevelsen. Infokapsler lagres i nettlesren din og utfører funksjoner som å gjenkjenne deg når du returnerer til nettstedet vårt og hjelper oss forstå hvilke deler av nettstedet du finner interessant og nyttig.
For å skape optimale rammevilkår for energimarkedene, er det avgjørende at myndighetene forstår markedsdynamikken og hva som driver aktørenes beslutninger.Samtidig må markedsaktørene ha en god forståelse av de politiske målene og hvordan ulike virkemidler, reguleringer og markedsdesign påvirker deres beslutninger, både på kort og lang sikt. Dette inkluderer også å vurdere risiko og usikkerhet i markedet.

THEMA har erfaring fra prosjekter for både myndigheter, interesseorganisasjoner og markedsaktører som gir oss en unik helhetsforståelse av avveininger som må gjøres og hvordan markedene og politikken spiller sammen.
Våre tjenester innen politikk, reguleringer og markedsdesign gir faglige råd om:
- Hvordan markedene bør organiseres for å gi en mest mulig effektiv utnyttelse av de samlede ressursene,
- Hvordan markeder og reguleringer kan spille sammen for å gi effektive prissignaler og incentiver til investeringer i infrastruktur, produksjonskapasitet og energiforbruk,
- Hvordan reguleringer og virkemidler bør utformes for at markedene skal fungere effektivt og for å nå definerte samfunnsmessige mål, og
- Hvordan markedsaktører kan tilpasse seg de kommersielle mulighetene som ligger i ulilke rammebetingelsene.
Markedsdesign
Velfungerende markeder er avgjørende for bærekraftig ressursbruk og effektiv omlegging av energisystemet. Vi har ledende ekspertise på energi- og kraftmarkedsdesign.
Målet med markedsdesign er å organisere markedsplasser og definere produkter der prisen både reflekterer produksjonskostnaden og verdien for forbrukerne. Ved å sette en markedspris på produkter og tjenester, koordinerer markedene beslutningene til et stort antall produsenter og forbrukere.
Energimarkedene må tilpasses når energisystemet omstilles
Energisystemet skal omstilles, og vi må tilpasse energimarkedene til en framtid med mer fornybar, uregulerbar og distribuert produksjonskapasitet. Vi får bruk for fleksibilitet fra nye kilder, og vi må utvikle og utforme markeder der forbrukere kan delta aktivt og slik at nye teknologier tas i bruk.
Hvilke markeder som finnes, og hvordan de designes og spiller sammen, har betydning både for samfunnsøkonomisk optimal utvikling, omstilling av energisystemet og for forbrukere og produsenter av energi, effekt og fleksibilitetstjenester. Både myndigheter og markedsaktører må derfor forstå hvordan samspillet fungerer og hvordan markeder bør utformes.
Vi leverer analyser av relevante problemstillinger knyttet til utvikling og utforming av energimarkeder, f.eks.
- Hvordan markedet som prissetter fleksibilitet og gir signaler om lokalisering av ny produksjonskapasitet kan utformes,
- Hvordan forskjeller i markedsdesign mellom EU-landene påvirker krafthandelen i Europa,
- Hvordan økt Intradag-handel påvirker Day Ahead-markedet,
- Hvordan ulike kapasitetsmekanismer påvirker kraftmarkedene i Europa,
- Hvordan flytbasert markedskobling påvirker handelen i kraftmarkedet,
- Hva som påvirker likviditeten i de finansielle markedene i Norden og hvordan den kan økes,
- Betydning av ulike modeller for kraftutveksling via utenlandskablene,
- Hvordan markeder for utnyttelse av forbrukerfleksibilitet kan utformes,
- Hvordan markedsmodeller for elektrifisering av transport bør tilpasses for å bidra til økt elektrifisering i transportsektoren,
- Hvordan regulering av fjernvarmesektoren påvirker utviklingen av energisystemet, og samspillet mellom markedsdesign og nettregulering for hybridprosjekter for havvind.
Innsikt basert på solid fagkompetanse og dybdekunnskap om energimarkedene
Vi bygger vår rådgivning innen markedsdesign på solid samfunnsøkonomisk kompetanse og lang erfaring med utvikling av markedsløsninger, kombinert med dybdeforståelse av tekniske og kommersielle forhold og samspillet mellom markeder og regulering.
Kombinasjonen av ekspertise på teknologier, kraftsystemet, selskapenes kommersielle strategier, rammebetingelser og myndighetenes mål for energi- og klimapolitikken, utgjør et unikt grunnlag for å gjøre helhetlige og kunnskapsbaserte analyser av markedsdesign.
Vi leverer pedagogiske utredningsrapporter for myndigheter, systemoperatører og interesseorganisasjoner. Vi bistår også med å forstå markedsdesignet i kraftmarkedet gjennom rapporter og workshops, i høringsprosesser og med å utvikle forslag til endringer i markedsdesignet.
Kontaktpersoner
Klima- og energipolitiske virkemidler
Vi har unik ekspertise på utforming av virkemidler basert på solid samfunnsøkonomisk kompetanse, markedskunnskap og innsikt i klima- og energipolitikken
Omstilling av energimarkedene står sentralt i det grønne skiftet. Myndighetene setter energi- og klimapolitiske mål på mange områder. Omstillingen av transport- og energisystemet bør skje på en samfunnsøkonomisk effektiv måte. Skal resultatet bli som ønsket, må virkemidlene støtte opp om målene og spille sammen med hverandre på en god måte.
Energiomstillingen og det grønne skiftet krever omfattende virkemiddelbruk
Vi skal omstille energisystemet og redusere klimagassutslippene. For å oppnå det, må vi utvikle og ta i bruk nye teknologier i flere sektorer, og ulike energiformer må samspille på nye måter. Det krever endringer i virkemiddelbruken.
Sentrale spørsmål er hvordan virkemiddelapparatet kan utformes på en måte som fremmer en kostnadseffektiv omstilling av økonomien slik at de overordene målene nås uten unødig sløsing av med ressursene. Det krever at markedsaktørene gis gode incentiver til å opptre på en måte som støtter opp om samfunnsmålene både på kort og lang sikt.
Vi leverer analyser av hvordan ulike virkemidler fungerer og gir råd om utforming av effektive virkemidler for energi- og transportsektoren. Utredningene er basert på lang erfaring med analyser av markedene, kjennskap til aktørbildet og kunnskap om egenskapene ved ulike teknologier.
Utforming av virkemidler krever solid teoretisk samfunnsøkonomisk kompetanse, men også en grundig forståelse av de fysiske sammenhengene i energisystemet og inngående kjennskap til hvilke muligheter aktørene har til å tilpasse seg ulike typer virkemidler.
Vi gir anbefalinger om utforming av effektive virkemidler
For at virkemidler skal være effektive, må de innrettes mot klart identifiserte barrierer og markedssvikt. For at vi som samfunn skal oppnå de ønskede resultatene, må virkemidlene utformes slik at markedsaktørene og forbrukerne kan tilpasse seg dem. Effektive virkemidler må også spille godt sammen med hverandre, og sammen med de prissignalene og incentivene markedene gir.
Analyser av virkemidler for omstilling og tilpasning av energisystemet er ett eksempel på et problemkompleks vi er spesialister på. Rammebetingelser som fremmer overgang til utslippsfri transport, er et annet.
Utredninger av effektiv virkemiddelbruk inkluderer
- Vurderinger av behovet for tiltak og virkemidler knyttet til identifiserte barrierer og markedssvikt,
- En utforming som er tilpasset målene for virkemiddelbruken,
- Analyser av hvordan foreslåtte virkemidler vil fungere på kort og lang sikt i samspill med markedene og andre virkemidler, herunder nettariffer, og
- Analyser av hvordan virkemidler vil påvirke ulike aktører og hvilke fordelingsvirkninger de har.
Vi har blant annet gitt råd om utforming av virkemidler som
- Støtteordninger for fornybar kraftproduksjon, herunder markedsbaserte ordninger som elsertifikater og auksjoner,
- Stimulerer til elektrifisering av transportsektoren,
- Fastsetter regulatoriske kostnadssatser for nettselskapene, knyttet avbrudd i kraftforsyningen til husholdningene (KILE), og
- Bidrar til energieffektivisering og elektrifisering av transportsektoren.
Vi gjør også vurderinger av virkemiddelbruken som f.eks. utforming av og konsekvenser av grunnrentebeskatning og andre særskatter i energisektoren, og evaluerer virkemiddelbruken og utvikler indikatorer for å måle effekter av virkemiddelbruken, som Enovas klimapolitiske støtteordninger.
Vi følger utviklingen i rammebetingelsene i EU og Norge tett
Energimarkedene og klimapolitikken henger tett sammen og energiomstillingen innebærer at samspillet mellom ulike energikilder og -bærere blir viktigere. Dermed blir det viktig å forstå utviklingen i og samspillet mellom europeisk, nordisk og norsk energi- og klimapolitikk.
Vi overvåker og analyserer den løpende utviklingen i europeisk, nordisk og norsk klima-, energi- og klimapolitikk, skreddersydd til behovet for ulike aktører.
Kontaktpersoner
Nettregulering og nettleie
Effektiv utforming av nettariffer og regulering av nettselskaper er en forutsetning for velfungerende markeder og effektiv ressursutnyttelse i kraftsystemet.
THEMA har lang erfaring med nettregulering. Vi kombinerer fagkompetanse innen samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi med kunnskap om nettkunder og nettselskapene i våre analyser og anbefalinger.
Infrastruktur er monopolvirksomhet som må reguleres
Analyser vi har gjennomført spenner fra teoretiske arbeider til kvantitativ modellering. Hovedvekten av arbeidet vårt dreier seg om kraftsystemet, men vi har også lang erfaring med regulatoriske spørsmål for gass- og fjernvarmesektorene. Hydrogen er en annen del av energisektoren der regulatoriske spørsmål er på vei inn på dagsorden hos myndigheter og markedsaktører.
Spørsmål knyttet til monopolregulering og prising av nettjenester er også viktige i transportsektoren, både fordi transportaktører kommer inn som en ny kundegruppe og fordi markedsmodellene for elektrifisering av transport inneholder en miks av monopol- og konkurranseaktiviteter.
Reguleringen må gi incentiver til kostnadseffektiv drift og investeringer
Økonomiske reguleringer og incentivmekanismer skal stimulere til kostnadseffektiv drift og utnyttelse av infrastrukturen, samtidig som det gir incentiver til investeringer og opprettholdelse av forsyningssikkerhet.
Eksempler som viser bredden av problemstillinger på dette området, er
- Særskilte reguleringer for systemansvarlige nettselskaper (TSOer) som inkluderer systemdriftskostnader og flaskehalsinntekter,
- Hvordan energiomstillingen påvirker hvordan den økonomiske reguleringen av nettselskapene bør være,
- Regulering som legger til rette for koordinering mellom ulike energiinfrastrukturer (sektorkobling),
- Utforming av incentivmekanismer for leveringskvalitet og verdsetting av kostnader ved avbrudd,
- Avkastningskrav og regulatoriske referanserenter for nettvirksomhet,
- Betydningen av nettariffer for incentivene til å tilby forbrukerfleksibilitet,
- Utforming av nettariffer og regler for anleggsbidrag som legger til rette for riktige valg av lokalisering og teknologier for ny kraftproduksjon,
- Prinsipper og metoder for mest mulig nøytral inndekning av nettselskapenes inntektsbehov,
- Utforming av tariffer for spesielle kundegrupper som kraftintensiv industri, og
- Metoder for benchmarking, eksempelvis nye oppgavevariabler i RMEs DEA-modell som effektdistanse
Innsikt basert på detaljert kunnskap og internasjonal praksis
Interessen for internasjonal erfaringsutveksling om nettregulering og utforming av tariffer er økende. Vi har i de senere årene gjennomført prosjekter om nettregulering og tariffer i Sverige, Storbritannia og Tyskland samt for EU-kommisjonen.
Våre kunder på området er myndigheter, nettkunder, bransjeorganisasjoner og nettselskaper, der vi leverer innsikt og kunnskap om kompliserte tema på en lettfattelig og presis måte. Våre analyser og råd bygger på spisskompetanse om reguleringer og kunnskap om aktører og muligheter i hele verdikjeden slik at reguleringen kan baseres på de faktiske forhold.
Våre konsulenter har detaljert kunnskap om dagens nettregulering og følger utviklingen løpende. Vi forstår prinsippene bak reguleringen (hvorfor), hvordan reguleringen er utformet og har en prinsipiell tilnærming til hva som kan justeres, og i så fall hvordan.
Analysene dokumenteres i offentlige rapporter, i workshops og i form av løpende rådgivning. Vi leverer også kvantitative analyser og analyseverktøy til støtte for offentlige og private beslutningstakere.
Basert på vår egenutviklede modell som speiler RMEs reguleringsmodell, tilbyr vi inntektsrammeanalyser for norske nettselskaper.
Kontaktpersoner
Samfunnsøkonomiske analyser
Vi gjennomfører nyttekostnadsanalyser av virkemidler og offentlige tiltak, ringvirkningsanalyser og næringsøkonomiske analyser tuftet på solid samfunnsøkonomisk kompetanse.
Samfunnsøkonomiske prinsipper skal legges til grunn for vurderinger av offentlige virkemidler, tiltak og investeringer. Overordnede vurderinger av hvorvidt ulike tiltak er samfunnsøkonomisk lønnsomme, trekker inn hvordan økonomien som helhet blir påvirket. Vi gjennomfører nyttekostnadsanalyser som vurderer ulike prosjekters samfunnsøkonomiske lønnsomhet og hvilke ringvirkninger, i form av nasjonal og lokal verdiskaping og sysselsetting, som kan påregnes dersom prosjektene blir gjennomført.
Kombinasjonen av samfunnsøkonomisk faglig tyngde og ekspertise på energisektoren gir oss et unikt utgangspunkt for å gjennomføre utredninger og analyser effektivt og med stor troverdighet hos nøkkelaktører i energisektoren og samfunnet ellers.
Nyttekostnadsanalyser
Nyttekostnadsanalyser benyttes blant annet når større offentlige tiltak skal vurderes. Spørsmålet er om tiltakenes samfunnsnytte er større enn de samfunnsøkonomiske kostnadene som tiltakene gir. I kraftsektoren er nyttekostnadsanalyser særlig aktuelle i forbindelse med større investeringer i nettanlegg. Kostnadssiden omfatter både en vurdering av direkte henførbare investerings- og driftskostnader og eksterne kostnader, herunder hvilke kostnader anleggene påfører omliggende natur og miljø.
Ringvirkningsanalyser
Ringvirkningsanalyser brukes først og fremst for å vurdere hvilke konsekvenser et investeringsprogram eller et enkelt investeringsprosjekt har for sysselsetting og verdiskaping i hele den norske økonomien. THEMA har utviklet en egen modell for å vurdere både direkte og indirekte virkninger i leverandørindustrien og i økonomien ellers. Vi har over tid, gjennom de ringvirkningsanalysene vi har gjennomført, bygget opp kunnskap om kostnadsforholdene både innen kraftproduksjon og nettanlegg.
Næringsøkonomiske analyser
Næringsøkonomi er også en del av samfunnsøkonomien som dreier seg om hvordan myndighetenes næringspolitikk bør innrettes for å sikre næringsutvikling, sysselsetting og økonomisk vekst på lang sikt. Et aktuelt tema for Norge er for eksempel hvordan vi skal løse den dobbelte omstillingen av næringslivet, fra en tung vekt på olje og gass til markeder som kan forventes å utvikle seg som følge av overgangen til lavkarbonsamfunnet. Dette er spørsmål vi har god erfaring med å analysere gjennom prosjektarbeid for ulike kunder.
Næringsøkonomiske analyser omfatter ulike problemstillinger som tar for seg utvikling av næringslivet og hvordan norske myndigheter gjennom virkemiddelapparatet kan bedre grunnlaget for verdiskaping og vekst innen ulike bransjer. I våre næringsøkonomiske analyser fokuserer vi særlig på omstilling av norsk næringsliv til et lavere karbonavtrykk og hvilke muligheter det gir for verdiskaping.
Kontaktpersoner