Ideen om å implementere et tysk kapasitetsmarked har vært på dagsordenen i Tyskland i mer enn et tiår og har vært gjenstand for flere konsultasjonsprosesser. Den nåværende administrasjonen har tatt opp temaet igjen under plattformen «klimavennlig elektrisitetssystem», hvor det har blitt konsultert bredt med markedsinteressenter. I august presenterte Forbundsdepartementet for økonomiske saker og klimaforandringer (BMWK) sine forslag etter denne prosessen, inkludert et foreslått design for et nasjonalt kapasitetsmarked. Regjeringen utvikler også en parallell «kraftverksstrategi» som er ment å dekke perioden før en kapasitetsmekanisme implementeres. Denne midlertidige løsningen anses som nødvendig for å sikre systemet samtidig som man muliggjør en akselerert utfasing av kull.
Kraftverksstrategien deler kraftverkene inn i to «søyler»—en avkarboniseringssøyle og en forsyningssikkerhetssøyle—avhengig av hvilket politisk mål de støtter.
Under avkarboniseringssøylen foreslår regjeringen å støtte byggingen av 5 GW ny hydrogenklar produksjonskapasitet og konvertering av 2 GW eksisterende gassfyrte kraftverk for å muliggjøre bruk av hydrogen. Disse kraftverkene vil bli ekskludert fra kapasitetsmekanismen.
Under forsyningssikkerhetssøylen foreslår regjeringen å anskaffe 5 GW ny gassfyrt kapasitet. Disse anleggene vil delta i en fremtidig kapasitetsmekanisme. For øyeblikket er Tysklands årlige topplast på rundt 80 GW, og den sikre produksjonskapasiteten er like under 90 GW. Denne sikre kapasiteten forventes imidlertid å falle til bare 66 GW innen 2030, noe som gjør kortsiktige tiltak nødvendige for å stimulere til nybygging.
Kapasiteten som anskaffes gjennom forsyningssøylen forventes ikke å bidra til Tysklands avkarboniseringsmål, og finansieringen vil være begrenset til å dekke nødvendige investeringskostnader (CAPEX). Det stilles ingen eksplisitte krav om at disse anleggene skal være hydrogenklare, og prosessen for å sikre statsstøttegodkjenning fra EU er nesten fullført.
Når det gjelder den varige kapasitetsmekanismen, har regjeringen foreslått fire alternativer: sikringsforpliktelser, et sentralisert kapasitetsmarked, et desentralisert kapasitetsmarked og et kombinert kapasitetsmarked. Den favoriserer en kombinasjon av de sentraliserte og desentraliserte tilnærmingene, og kaller det et «kombinert kapasitetsmarked» i notatet «Fremtidens elektrisitetsmarked».
Den sentraliserte komponenten vil bestå av sentralt organiserte anskaffelsesrunder for kapasitet. Disse vil gi utbetalinger over lengre perioder, potensielt i hele kraftverkets økonomiske levetid. Denne delen av designet er ment å utløse kapitalintensive investeringer med potensielt lange finansieringsperioder.
Den desentraliserte komponenten vil forplikte balanseansvarlige til å dekke sin topplastkapasitet med omsettelige kapasitetssertifikater. Disse kan enten kontrahere den nødvendige kapasiteten, forsyne seg selv eller redusere sine forpliktelser gjennom topplaststyring. Denne delen av designet er rettet mot å støtte mer innovative, småskala og desentraliserte tilnærminger (særlig topplaststyring) som kan være vanskelige å integrere i den sentrale komponenten.
Gjennomføringen av denne kombinerte tilnærmingen forventes å bli komplisert og vil være den første i sitt slag. Dette kan resultere i langvarige forhandlinger med EU. De fleste detaljene, inkludert det tiltenkte designet for den sentraliserte anskaffelsesprosessen og sanksjonene som balanseansvarlige kan møte, er fortsatt usikre.
Et av de mest kritiske ubesvarte spørsmålene er hvordan de sentraliserte og desentraliserte komponentene vil samhandle i praksis, og hva dette kan innebære for prisen på kapasitet i de parallelle markedene. Det desentraliserte markedet vil sannsynligvis være sterkt avhengig av volumene av kapasitet som anskaffes sentralt. Det er derfor en risiko for at det desentraliserte markedet blir drevet av volatile, politisk relaterte priser som gjør lite annet enn å speile eksisterende insentiver som energi- og ubalanseprisen. På den annen side kan det også gi et nyttig rammeverk for å sikre kapasitet gjennom distribuerte og mindre kapitalintensive tiltak som ellers kunne blitt oversett.
Vi vil hjelpe våre kunder med å vurdere implikasjonene av disse forslagene og deres videre utvikling, samt trekke på de nye ideene og erfaringene som en del av vårt arbeid med kraftmarkedsdesign.