Etter noen år med pandemi og reisestriksjoner var det endelig tid for Smart Energy Network sin årlige studietur. I år gikk turen til California. På programmet var blant annet et besøk hos Boeing i Seattle, hvor elektrisk luftfart var tema, og til universitetet i Berkeley, hvor temaene “Geo-Politics and the Energy Transition” og “Public policy and innovation in the Green energy transition” var på agendaen. En som for tiden bor i Berkeley er vår kollega Lars, og han ble naturligvis invitert til å delta på foredragene.
Blant temaene Smart Energy Network jobber med er utviklingen av smarte energiløsninger høyt på agendaen. Et eksempel på dette er selvkjørende, elektriske biler. Selvkjørende biler har lenge vært et tema blant de mobilitetsinteresserte, men nå har det faktisk blitt en realitet – hvis du befinner deg i sentrum av San Fransisco mellom kl. 22.00 og 06.00. Det gjorde Ståle og resten av delegasjonen fra Smart Energy Network i slutten av oktober i år. Så hvordan føles det å være passasjer i en førerløs bil?
De første minuttene var veldig spennende, litt høy puls, vanskelig å tro at det ikke er noen som sitter foran og at rattet beveger seg av seg selv, sier Ståle. Etter en stund virker det litt mer vanlig, bilen gjør jobben og kjører som en vanlig sjåfør, men kanskje litt mer forsiktig.
Tjenesten Ståle fikk prøve leveres av selskapet Cruise, som har gjort førerløse taxier tilgjengelig for testing for selskapets ansatte og bekjente. I 2016 ble General Motors hovedaksjonær i Cruise, og de planlegger nå å gjøre tjenesten tilgjengelig for alminnelig publikum. Hypotesen deres er at passasjerene på sikt vil føle større trygghet i en robot-taxi enn i en manuell taxi.
Det var innovasjonseksperten og «smart mobility» entusiasten Mario Herger som koblet SEN med Cruise. Flere nyheter om selvkjørende biler kan du lese på Mario sin blogg (lenke under innlegget). Mario har blant annet skrevet boken «The Last Driver’s License Holder…has already been born». Under finner du også lenker til Cruise og Smart Energy Network.
Takk til Mario Herger, Cruise og Smart Energy Network som gjorde det mulig å prøve tjenesten. Det blir spennende å følge utviklingen!
