Hovedtema for den andre utgaven av Markedsrapport Strøm er bærekraft; et tema mange av leserne har uttrykt at det er viktig å bygge innsikt om. Vi har derfor gjort et dypdykk i hva de ulike strømaktørene gjør innenfor bærekraft. Vi har delt bærekraft inn i tre hovedområder; interne tiltak, partnertiltak og sluttbrukertiltak. Interne tiltak beskriver hvorvidt aktørene driver bærekraftig selv. Partnertiltak beskriver hvordan aktøren påvirker sine partnere til å oppføre seg bærekraftige. Sluttbrukertiltak ser på hvordan aktøren påvirker sluttbrukerne til bærekraftige valg. Vi trekker frem gode eksempler og tiltak uten å kåre vinnere og tapere denne gangen. Snarere ønsker vi at eksemplene og tiltakene skal fungere som inspirasjon.
I kundedelen av rapporten har vi i denne utgaven satt søkelys på opprinnelsesgarantier som en del av hovedtema bærekraft. Vi ser at det er store forskjeller på hvordan selskapene tilbyr opprinnelsesgarantier, både når det kommer til transparens, prising og strukturering av avtaler.
Vi har også utviklet et kapittel vi kaller Frenemies; et velkjent begrep fra andre bransjer. Vi ser nemlig at også strømbransjen i stadig større grad vil både måtte konkurrere og samarbeide med hverandre.
THEMA og Itera utga den første utgaven av Markedsrapport Strøm i 2020. Basert på de positive tilbakemeldingene på rapporten har vi besluttet at Markedsrapport Strøm skal utgis fast hvert halvår. Hver utgave vil vi ha et hovedtema, i tillegg til faste kapitler om marked, produkt og pris, kunde og regulering.
Ønsker du å vite mer om rapporten kan du kontakte Christoffer Noreng eller Linn Skaret-Thoresen.