Ulike organisatoriske valg gir forskjeller i bemanning og ressursbruk mellom selskapene og viser ulike syn på hvordan verdiskapingen kan maksimeres. Forskjellene gjør det også mulig å lære av hverandre gjennom å diskutere erfaringer og hva som er beste praksis. Siden oppgavene kan beskrives uavhengig av organisering, er det dessuten mulig å sammenligne ressursbruk for samme oppgave mellom selskap selv om de har valgt ulik organisering og driftsmodell. Det er dette vi kaller organisatorisk benchmarking.
THEMA gjennomfører en rekke multiklient-prosjekter med formål om å kartlegge de deltakende selskapenes ressursbruk og sammenligne (benchmarke) den. Gjennom prosjektene søker vi også å finne ut hva som er beste praksis i bransjen (laveste ressursbruk).
Multiklientprosjektene med organisatorisk benchmarking omfatter:
- Beskrivelse av bemanningsnivå og ressursbruk (lønnskostnader og ADK) pr. aktivitet innen vannkraftproduksjon, –handel og innen nettvirksomhet.
- Sammenligning (benchmarking) av ressursbruk pr. område i forhold til omfang/ kostnadsdrivere. For kraftproduksjon er det for eksempel GWh produsert/handlet kraft. For nettselskapene sammenligner vi for eksempel kostnad for hver oppgave som %-andel av frontselskapets kostnad (fra RME sin benchmarking).
- Beskrivelse av organisering og hva som kjennetegner selskapene med lav eller høy ressursbruk innen de enkelte områdene (Hvordan er de organisert? Hvordan jobber man? Hva er viktige forbedringsinitiativ?)
- Beskrivelse av utvikling i egne kostnader over tid, sammenlignet med andres kostnadsutvikling i samme periode
- Avsluttende samlinger med erfaringsutveksling og diskusjoner mellom selskapene
I perioden 2018-2020 har vi gjennomført slike analyser for en rekke nettselskap og vannkraftprodusenter, både som årlige multiklient-prosjekter og som en-til-en analyser. Resultatene, som du ser noen ekempler på i i figuren har gitt faktabaserte diskusjon rundt egen organisering og kostnadsposisjon, samt mulighet til å peke på områder for videreutvikling.
THEMA lang erfaring som rådgiver innen organisasjonsutvikling og operasjonell forbedring og bistår kraftselskaper blant annet med:
- Analyse av selskapenes organisering, kostnadsposisjon, muligheter og veivalg
- Hvilke krav stiller framtidens kraftsystem til verdiskapning? … til framtidens arbeidsmåte og arbeidsprosesser? … hvordan må man jobbe for å lykkes?
- Hva kjennetegner beste praksis? … hvilke føringer og målbilde gir det for god organisering?
- Utviklingsområder og plan for gjennomføring
THEMA bidrar med forslag til prosess/struktur, relevant metodikk og rammeverk, kvalitetssikring, analyse og dokumentasjon. Vi er ofte en utfordrer og formidler som fremmer ideer og stiller kritiske spørsmål basert på bransjeerfaring.
Ta gjerne kontakt for å høre mer om våre referanser og erfaringer fra organisasjonsutvikling og operasjonell forbedring.