Transportsektoren står ovenfor store endringer hvor teknologi er en viktig driver. Utnyttelse av nye teknologier fører til utvikling og implementering av autonome kjøretøy, droner og nye kundeplattformer. For å få til en bærekraftig omlegging av transportsektoren er elektrifisering et viktig virkemiddel, men hydrogen og ulike former for biodrivstoff og e-fuel kan også spille viktige roller.
Rammebetingelser
I 2030 skal norske klimagassutslipp være halvert sammenlignet med utslippene i 2005. Transportsektoren sto for nesten 30 prosent av de totale norske utslippene i 2018. For å nå 2030-målet, er det derfor nødvendig å få til betydelige av utslippskutt i transportsektoren. Det vil kreve en omfattende omlegging av transportmidler og tilhørende infrastruktur.
Det er mange typer tiltak som må til for å oppnå klimamålene: elektrifisering og energieffektivisering, økt bruk av biodrivstoff og biogass og i tillegg innfasing av nye drivstoff som hydrogen og ammoniakk. For å få til de nødvendige endringene og tiltakene, må det utformes målrettede og relevante virkemidler slik at vi unngår at omleggingen blir unødvendig kostbar, både for transport- og energisektoren. Ikke minst er det viktig å forstå hvordan elektrifisering av transportsektoren påvirker og utfordrer kraftmarkedet og nettet, og hvordan kraftpriser og utforming nettariffer påvirker elektrisk transport.
Muligheter for næringsutvikling
Norge er i dag verdensledende innenfor maritim transport og energiomleggingen innenfor sjøtransport gir betydelig muligheter for næringsutvikling og verdiskaping. Vi ligger også langt fremme innen elektrifisering av veitransport og tidlig ute med å se på muligheter innen lufttransport. Et viktig spørsmål er om vi kan utnytte det forspranget vi har, til å skape gode løsninger som kan eksporteres til andre land.
Analyser
Aktuelle eksempler på problemstillinger vi jobber med innenfor transportsektoren er:
- Hvordan ny teknologi endrer transportsystemene fremover, herunder energiløsninger, autonomi, ITS, brukertilpassede transportløsninger og muligheten for samspill mellom transportformer.
- Forretningsmodeller for ladeinfrastruktur til E-mobility i bred forstand; personbiler, tungtransport, busser og skip. inklusivt havner som energi- og transportknutepunkt.
- Teknisk-økonomiske analyser, inkludert totalkostnad over levetiden, for ulike klimavennlige drivstoff og teknologier (elektrisitet, hydrogen, biogass, biodrivstoff) som blir benyttet for fremdrift.
- Hvilken teknologisk utvikling nye bærekraftige transportløsninger krever både med tanke på fremdriftsløsninger, infrastruktur og leveranseverdikjeden.
- Hvilke markedsmodeller som trengs for å få på plass bærekraftig transport og mobilitet når de eksisterende verdikjedene og forretningsmodellene endres.
- Hva som er riktig og tilpasset virkemiddelbruk, i samspill med markedsmodellene, for å få de riktige løsningene for Norge.
- Tilknytning av elektrisk transport til strømnettet – Prosesser, informasjonsbehov og regulering av nettvirksomhet.
- Hvordan skal eierskapet til ladeinfrastruktur samordnes med offentlige transportkontrakter, gitt at levetiden og annenhåndsverdien av infrastrukturen er veldig forskjellig fra for eksempel busser.
Kompetanse
Vår faglige bakgrunn fra kraft- og transportbransjen gjør oss godt egnet til å løse relevante problemstillinger:
- Helhetlig forståelse av kraftsystemet er svært viktig for å finne gode løsninger for elektrifisering av transport.
- God forståelse for nettselskapenes rolle, regulering og tilknytningsprosesser er særlig relevant.
- Vår erfaring fra forretningsutvikling og vurdering av forretningsmodeller er relevant også på transportområdet.
- Vi har utviklet en totalkostnadsmodell for sammenligning av kostnaden over levetiden for ulike transportteknologier.